2011-04-13

Att bestämma över sitt eget liv, går det?

Verona - Det är mitt namn som bloggare. Men namnet är en del av mitt mellannamn Veronika. Ett namn som jag älskar att heta. Hoppas du ska få en härlig stund när du läser min blogg♥

Vem bestämmer i ditt liv? Kan vi bestämma över det vi gör och över den vi är? Finns det problem med att vilja bestämma över sitt eget liv i Sverige idag år 2011?

Ja, det är frågorna jag funderar på just nu. För som det är i mitt liv just nu, så har jag hamnat i den situationen flera gånger under livet, att inte få bestämma själv över vad jag kan och vill göra med det liv jag har fått. Det stora problemet idag  är nog den så kallade "Jantelagen", som på något sätt har satt sig i oss alla männiksort i det här landet. Den gör att vi alla får den med sig med bröstmjölken! För inte är det någon i detta land eller som kommer till detta land, som har missat denna kära "lag", som inte ens är en lag utan något som blivit påprackat oss från en bok en gång i tiden. Undrar om författaren hade detta i åtanke när han skrev den bok som "Jantelagen" utgått ifrån....Hmmm vem vet. Det vi vet idag är att ingen av oss kommer ifrån denna lag, om vi inte lär oss att stå över den. för den här lagen ger oss alla negativa vibbar som finns att tillgå i samhället idag.
För vad är det den egentligen säger om dig och mig:

        JANTELAGEN




        Du skall inte tro att du är något.

        Du skall inte tro att du är lika god som vi.

        Du skall inte tro att du är klokare än vi.

        Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.

        Du skall inte tro att du vet mera än vi.

        Du skall inte tro att du är förmer än vi.

        Du skall inte tro att du duger till något.

        Du skall inte skratta åt oss.

        Du skall inte tro att några bryr sig om dig.

        Du skall inte tro att du kan lära oss något.




        Ur "En flykting korsar sitt spår" av den norske författaren Aksel Sandemose (1899-1965)




Jaa, här är den, vår tids gissel skulle jag vilja säga. Och så länge denna tillåts finnas i vårt samhälle, så kommer vi att ha människor med dåligt självförtroende, dålig självkänsla, vi kommer att ha skitsnack bakom ryggen på folk och vi kommer ha den värsta tänkbara svartsjukan och avundsjukan som finns. Så länge den finns så kommer det existera mobbning både av barn, ungdomar och vuxna. Och journalistiken kan sko sig på detta och använda sig av detta i skandalblaskorna vi har idag. För visst vill vi alla veta saker om stjärnor och om kändisar, men det är inte det positiva vi vill veta, utan vi vill veta om tabbaran och misstagen och om hur illa behandlade dom varit och är i livet. Så vi kan sko oss på dessa människor, för "inte ska du tro att du är något".  Hur ska vi då se till att den här lagen inte finns i vårt liv längre? Eller rättare sagt inte tillåts i vårt liv eller i vårt samhälle överhuvudtaget. För så länge denna tillåts, så kommer andra människor att titta snett på oss, och vilja oss illa, för ingen kan utmärka sig idag utan att något negativt är tvunget att sägas till eller om den personen.
Sedan är det skillnad på att utmärka sig genom att hävda att det som är olagligt är bra. Det jag vill ha fram med detta ä'r att så länge Jantelagen finns kvar i vårt land (och det gör den även om en del påstår att den är på väg bort), så kommer ingen av oss kunna leva det liv de vill utan att någon annan kommer att lägga sig och påpeka något om det livet. Och lagar och relger ska ju följas förstås, absolut. Men inte den lag som inte är en lag!
Får vi bara bort denna lag från vårt undermedvbetna och från ryggraden, så kan vi alla få rätt att leva det li´v vi är menade att ha. Det tror jag på!
Så frm för avskaffandet av Jantelagen! För Du ska tro att du är något! Och du ska tro att du är lika bra som alla andra!
och med detta så kan jag svara på mina frågor som jag ställde i början:

Vem bestämmer i ditt liv? Kan vi bestämma över det vi gör och över den vi är? Finns det problem med att vilja bestämma över sitt eget liv i Sverige idag år 2011?

Jag bestämmer i mitt liv, tillsammans med det samhället vill att jag ska göra och inte göra, så jag är inte helt fri att bestämma allt i mitt liv. Men detta är inte bara till nackdel, det är även till min fördel också. För lagar och regler som finns och som skall följasm är ju till för att vi ska ha det så bra som möjjligt, förhoppningsvis. Och de osynliga lagarna, de som finns och som vi inte ser, de behöver vi kanske inte följa om vi inte vill, men det betyder att saker och ting kan gå oss emot ibland. Trots det så är det inte ett problem tycker jag, förutom Jantelagen förstås.
Vi kan bestämma över vad vi gör och över de vi är om vi ser till att det samtidigt gagnar samhället på något sätt. Men det betyder inte att vi behvöer göra allt som samhället vill att vi gör. för kan vi bara lära oss att stå över de osyliga lagarna, och att inte bry oss om de avundsjuka personerna, så kan vi komma långt på vår vilja och på vår vision.
Ja, det finns problem med att bestämma över livet idag år 2011, men kan vi bara inse detta och se till att inte påverkas av dessa onödiga problem, så kan vi bestämma över oss själva och vad vi vill med livet trots allt.

Lev väl och ta hand om er därute♥

Verona♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar