2013-09-09

KÄNDISARNAS LIV


Att vara kändis - snack




Det går inte av undkomma dem idag. De finns överallt vart vi än ser. Det är de människor som vi kallar "KÄNDISAR" eller "CELEBRITIES" på engelska. För det mesta tänker vi inte på, att kändisar bara är människor som alla vet om. Kändisar har också någon form av yrke, där man lätt blir en kändis. Men även du och jag kan bli "kändisar" idag, om vi har önskan och förmågan, och är beredda att arbeta hårt för det. En kändis lever sitt liv i det offentliga rummet, i blickpunkten, varje dag, varje stund. De har ingen möjlighet att gå utanför sitt hem, utan att bli uppmärksammade och dokumenterade, genom paparazzis kamera, eller genom någon annan medial instans.

Även en kändis kan ha en dålig dag. Problemet för dem är, att de inte får ha sin dåliga dag för sig själva, utan måste visa fram detta för omvärlden, vare sig de vill det eller inte.  Det som du kan gå in i din privata sfär och göra, som icke kändis, har de inte mycket möjlighet till. Det som händer dem, vet alla i hela världen om efter bara några minuter, med den media som finns idag.
En kändis kan dock ha nytta av sitt kändisskap, på så sätt, att de antingen blivit kändisar pga. ett välbetalt yrke, som filmskådespelare. Eller att de har möjlighet att tjäna pengar på att de är just en känd person. Men detta är nog nästan den enda fördelen med att vara känd, eller vad tror du? Det kanske finns anledningar till, att en kändis kan "balla ur" och göra märkliga saker emellanåt. Det är kanske den kändisens sätt att försöka orka med den hets som finns runt dem och andra kändisar av idag.

Jag beundrar de som är kända i dagens samhälle, år 2013, för det är en konst att både vara känd, och orka med att vara känd. Varenda litet fel, kontrolleras under lupp, för att sedan kablas ut över hela världen, till dem som är intresserade. Och jag erkänner, jag är intresserad! Jag är en av de enskilda människor, som inte själv är kändis, men som är intresserad av kändisar, och på så sätt kanske gör att paparazzis frodas runtom i världen. Det känns inte bra, men jag tror inte att paparazzis och andra media, som lever på att fotografera och dokumentera kändisars liv, skulle sluta bara för att jag slutade att läsa om kändisar.

På ett sätt så vill nog jag också vara en kändis. Jag kan bli avundsjuk på den bekräftelse de får, när bekräftelsen är positiv. Jag kan också bli avundsjuk på det inflytande en kändis äger bara för att de är kända. De är beundrade och populära, med beundransvärda liv (för det mesta), och det är svårt att slå det som vanlig Svensson idag. Vi människor lyssna och tror på dem, för att de är kända. Jag säger inte att de inte talar sanning, men det har ingen betydelse vad det är de berättar, de är kända och därför tror vi på varje ord de säger. De kan nästan säga vad de vill, och vi andra lyssnar, oavsett vad det är de säger, det är det jag menar. Det behöver inte ens ha någon betydelse, men det har ändå en betydelse, för att just den och den kändisen har sagt det.
En makt som vore häftigt att äga någon gång i livet!

Men jag tror att det bästa vore, att vi alla kunde lämna kändisen i fred då och då. För då kunde kändisen få möjlighet till vila och rekreation, utan att de behöver fly för att få lugn och ro omkring sig. Med denna vila och rekreation i bagaget, skulle vi få än mer fräscha, glada och engagerade kändisar. Inte för att de inte är detta nu, men det skulle hjälpa och underlätta för den som är känd, om han/hon bara fick vara för en stund, utan att hela tiden bli påmind om sitt kändisskap. För hur det nu än är, så finns det en vanlig människa under allt detta kändisskap. En person som vill vara sig själv, om så bara för en stund. En person som vill se en bra film på bio, eller kunna sitta och mysa med sin familj hemma framför TVn. En person som också behöver äta, sova, klä sig, precis som du och jag.

Det kommer mera....

EN KÄNDIS ÄR EGENTLIGEN EN VANLIG MÄNNISKA SOM DU OCH JAG, BARA LITE MER IHÅGKOMMEN.




Ta hand om er tills nästa gång.

Verona <3





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar